Wystawę tworz
ą eksponaty pochodz
ące z dawnych kościołów i kapliczek z diecezji przemyskiej. S
ą to dzieła w większości twórców anonimowych, prezentuj
ących różny poziom umiejętności artystycznych. Najstarszym zabytkiem jest datowana na 2. połowę XV w. kamienna chrzcielnica z nieistniej
ącego gotyckiego kościoła pw. św. Archanioła Michała w Sanoku.
Późny gotyk reprezentuje także ekspresyjny krucyfiks z kościoła parafialnego w Mrzygłodzie, wykonana z dużą precyzją niewielka polichromowana rzeźba Matki Boskiej Samotrzeć oraz tablica z tryptyku z przedstawieniem Chrystusa upadającego pod krzyżem. Ekspozycję dopełniają znacznych rozmiarów obrazy barokowe z dynamiczną, nierzadko diagonalnie poprowadzoną kompozycją oraz polichromowane rzeźby świętych, stanowiące pierwotnie wyposażenie kościołów. Szczególną wartość artystyczną posiadają niezwykle ekspresyjne rzeźby rokokowe – wybitne dzieła szkoły lwowskiej pochodzące z 2. połowy XVIII w., przedstawiające św. Nepomucena oraz nieznaną świętą. Licznie reprezentowane są mniejszych rozmiarów rzeźbione krucyfiksy, figury aniołów oraz będące wytworem ludowych, lokalnych twórców wizerunki Chrystusa Frasobliwego. Dzięki darowi przekazanemu w 2013 r. przez Margaret i Alberta Sługockich z USA, zawierającemu kolekcję 27 krucyfiksów hiszpańskich, niemieckich i francuskich datowanych na XVII-XIX w., dzieła warsztatów lokalnych spotykają się na wystawie z dziełami warsztatów zachodnich. W 2016 r. Państwo Margaret i Alfred Slugoccy podarowali do muzeum XVII-wieczną francuską kopię słynącej cudami figury Matki Bożej z Altötting z końca XIII w.